Dojazd
Kontakt
Kalendarz
Roku szk.


Plan lekcji

Zajęcia pozalekcyjne

Aktualności

Galeria

Biblioteka
Scenariusz
ewakuacji
Dziennik
elektroniczny




















WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

Podstawa prawna
  • Ustawa Prawo Oświatowe o systemie oświaty z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz. U. 2017 r., poz. 59 z późniejszymi zmianami).
    1. Wstęp
           W związku z ogromnym postępem technologicznym, rozwojem gospodarczym pojawił się problem dostosowania wiedzy, umiejętności, kwalifikacji społeczeństwa do wymagań rynku pracy. Należy podejmować odpowiednie działania w celu redukcji tego problemu.
           Światowe standardy gwarantują uczniom dostępność i powszechność usług doradczych na terenie szkoły. Również przepisy w polskim prawie oświatowym zobowiązują placówki oświatowe do przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.
           Argumentując konieczność tworzenia wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego należy wskazać na:
      • potrzebę usytuowania blisko ucznia profesjonalnej pomocy, zwiększającej trafność jego decyzji edukacyjnych i zawodowych, minimalizującej koszty psychiczne wynikające z niewłaściwych wyborów i koszty materialne związane z dojazdem do placówek specjalistycznych,
      • zagwarantowanie systematycznego oddziaływania na uczniów w ramach planowanych działań realizowanych metodami aktywnymi,
      • możliwość udzielania uczniom pomocy w wyborze i selekcji informacji dotyczących edukacji i rynku pracy, zgodnie z planowanym przez nich kierunkiem rozwoju zawodowego,
      • możliwość działań w zakresie planowania wspólnie z uczniem jego kariery zawodowej,
      • obniżenie społecznych kosztów kształcenia dzięki poprawie trafności wyborów na kolejnych etapach edukacji,
      • dostosowanie rozwiązań polskich do standardów pozostałych krajów UE.
           Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, stwarza uczniowi możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do odnalezienia swojego miejsca na drodze kariery zawodowej - poznania siebie i własnych predyspozycji zawodowych, zasad rządzących rynkiem pracy i edukacji, uzyskania informacji o lokalnym rynku pracy oraz zaplanowania własnej kariery szkolnej i zawodowej.
           Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego skierowany jest przede wszystkim do uczniów, rodziców i wszystkich pracowników ZSOFiK nr 22.
           Obejmuje wszystkie działania wychowawcze szkoły, rodziców i innych osób, grup i instytucji mające na celu przygotowanie młodzieży do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz planowania kariery zawodowej. Proces edukacji realizowany w sytuacjach wychowawczych służy kształtowaniu aspiracji życiowych ucznia, kształtuje samoocenę możliwości intelektualnych, zainteresowań, zdolności, cech charakteru. Obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami (Radą Pedagogiczną). Ma charakter planowych działań.

    2. Cele doradztwa zawodowego
      1. Cele ogólne
        1. Wewnątrzszkolny system doradztwa ma na celu:
        2. Zwiększanie świadomości własnych zdolności i predyspozycji
        3. Rozwijanie zainteresowań zawodowych Kształtowanie aktywnej, przedsiębiorczej postawy wobec rynku pracy
        4. Przybliżanie zawodów i specjalności związanych z określoną dziedziną
        5. Przygotowanie do roli pracownika. Kształtowanie cech osobowości istotnych dla funkcjonowania w roli pracownika, bez względu na profesję: punktualność, sumienność, ugodowość
        6. Kształtowanie gotowości do zmiany
        7. Gromadzenie informacji o szkołach policealnych i wyższych oraz innych jednostkach szkolących;
        8. Gromadzenie informacji o zawodach;
        9. Gromadzenie informacji o rynku pracy;szkolenia o metodach poszukiwania pracy;
        10. Pomoc psychologiczną w określaniu własnych predyspozycji zawodowych;
        11. Prowadzenie zajęć z zakresu: komunikacji interpersonalnej, profilaktyki antystresowej, technik negocjacji, sposobów motywowania do pracy, asertywności;
        12. Kształtowanie umiejętności gromadzenia dokumentacji przydatnej na rynku pracy.
      2. Treści programu i cele szczegółowe.
        1. poznanie samego siebie
          Treści:
          • Moje mocne i słabe strony
          • Zainteresowania i predyspozycje zawodowe
          • Asertywność
          • Umiejętność komunikacji
          • Radzenie sobie ze stresem
          Cele szczegółowe:
          • Uczeń potrafi określić swoje mocne i słabe strony
          • Uczeń potrafi określić swoje zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycje zawodowe
          • Uczeń potrafi zdiagnozować swoje zapotrzebowanie na informacje edukacyjne i zawodowe
          • Uczeń wyjaśnia i charakteryzuje postawę asertywną, agresywną i uległą
          • Uczeń zna zasady skutecznej komunikacji i bariery, które ją ograniczają
          • Uczeń zna źródła stresu i potrafi sobie z nim radzić.
        2. Rynek pracy i świat zawodów
          Treści:
          • Klasyfikacja zawodów i ich charakterystyka
          • Zawody przyszłości, zawody nowe i deficytowe
          • Charakterystyka rynku pracy
          • Kształtowanie postaw przedsiębiorczych
          • Podejmowanie działalności gospodarczej
          • Źródła pozyskiwania informacji o rynku pracy
          • Dokumenty aplikacyjne
          • Autoprezentacja
          • Rozmowa kwalifikacyjna
          • Formy zatrudnienia
          • Prawa i obowiązki pracownika
          • Mobilność zawodowa
          • Bezrobocie
          • Instytucje rynku pracy
          Cele szczegółowe:
          • Uczeń zna podstawowy podział zawodów
          • Uczeń wymienia zawody przyszłości, zawody deficytowe i te, które od nie-dawna funkcjonują na polskim rynku pracy
          • Uczeń zna wymagania, środowisko pracy i czynności interesujących go za-wodów
          • Uczeń wie, jak ma zaplanować swoją drogę
          • Uczeń orientuje się w szansach zatrudnienia na lokalnym rynku pracy
          • Uczeń przedstawia cechy, którymi charakteryzuje się osoba przedsiębiorcza
          • Uczeń wymienia i opisuje formy prawno – organizacyjne podejmowania działalności gospodarczej
          • Uczeń zna nowoczesne sposoby selekcji i rekrutacji pracowników
          • Uczeń potrafi napisać cv i list motywacyjny
          • Uczeń potrafi przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej
          • Uczeń potrafi dokonać autoprezentacji
          • Uczeń zna różne rodzaje umów o pracę i różne formy zatrudnienia
          • Uczeń zna prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy
          • Uczeń zna sposoby radzenia sobie ze zmianami, rozwija umiejętności po-zwalające na adaptację do zmieniających się warunków
          • Uczeń wie jak radzić sobie z sytuacją bezrobocia
          • Uczeń zna instytucje wspierające młodzież w podejmowaniu decyzji zawodowych
        3. Planowanie kariery zawodowej.
          Treści:
          • Możliwości wyboru drogi zawodowej i edukacyjnej po ukończeniu szkoły średniej
          • Czynniki planowania kariery edukacyjno - zawodowej
          • Tworzenie Indywidualnych Planów Działania
          • Kierunki studiów
          • Kursy kwalifikacyjne
          Cele szczegółowe:
          • Uczeń poszukuje indywidualnego rozwiązania edukacyjnego i zawodowego
          • Uczeń zna czynniki potrzebne do planowania kariery edukacyjno - zawodo-wej
          • Uczeń potrafi opracować swój własny plan kariery zawodowej Uczeń
          • Uczeń rozumie potrzebę dalszego kształcenia, kształcenia ustawicznego
          • Uczeń posiada informacje o zakresie kształcenia szkolnictwa wyższego
          • Uczeń potrafi korzystać z źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia

    3. Założenia
           Orientacja zawodowa jest ważnym zadaniem wychowawczym szkoły i jest zawarta w Statucie Szkoły.
           Adresatami wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego są: uczniowie, rodzice, nauczyciele, środowisko lokalne. Obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami, ma charakter planowanych działań.
      Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego współrealizują:
      • pedagog szkolny w ramach godzin wychowawczych i zastępstw (zajęcia grupowe) oraz rozmów doradczych (zajęcia indywidualne) - zajęcia dotyczą m.in.: świadomego wyboru zawodu, technik uczenia się.
      • biblioteka szkolna - uczniowie mają możliwość korzystania z Multimedialnego Centrum Informacji oraz zasobów biblioteki,
      • wychowawcy klas prowadząc zajęcia związane z przygotowaniem młodzieży do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz planowania kariery zawodowej w ramach godzin wychowawczych oraz rozmów indywidualnych, realizując plan wychowawczy klasy,
      • nauczyciele opiekunowie kółek zainteresowań prowadząc zajęcia rozwijające zainteresowania i pasje uczniów,
      • opiekunowie samorządu szkolnego zapewniając warunki organizacyjne dla samorządowej działalności młodzieży, udzielając pomocy w realizacji zadań samorządu,
      • wszyscy nauczyciele w ramach poszczególnych przedmiotów realizując podstawę programową i program nauczania.
      • przedstawiciele instytucji zajmujących się doradztwem zawodowym ,PPP, HP, uczelni, UP, OHP, przedsiębiorcami

    4. Metody, formy pracy i narzędzia pracy.
      1. Formy adresowane do uczniów:
        • Zajęcia warsztatowe,
        • Zajęcia lekcyjne poświęcone tematyce edukacyjno – zawodowej,
        • Rozmowy doradcze,
        • Projekcje filmów o zawodach,
        • Wycieczki zawodoznawcze
        • Spotkania z przedstawicielami wyższych uczelni i przedstawicielami różnych zawodów,
        • Udział w Targach Edukacyjnych Szkół,
        • Praktyki zawodowe,
        • Praca z Internetem,
        • Praca z informatorami o zawodach i wyższych uczelniach,
        • Korzystanie z programów komputerowych związanych z poradnictwem zawodo-wym,
        • Udostępnianie literatury z zakresu orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego.
        • Spotkania z absolwentami szkoły – losy absolwentów, ich kariera zawodowa
      2. Formy adresowane do rodziców:
        • Zapoznanie rodziców z programem doradztwa zawodowego w szkole., działalno-ścią szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego,
        • Udostępnianie informatorów szkół wyższych i literatury z zakresu poradnictwa za-wodowego,
        • Indywidualne rozmowy z pedagogiem, koordynatorem ds. doradztwa edukacyjno – zawodowego, doradcą zawodowym z PPP,
        • Wykorzystanie doświadczeń rodziców w zakresie mobilności zawodowej.
        • Organizacja spotkań na zebraniach z przedstawicielami Urzędu pracy, doradcą za-wodowym,
        • Przekazywanie na bieżąco informacji dotyczących kierunków studiów, zawodów przyszłości, targów edukacyjnych .
      3. Narzędzia pracy:
        • filmy o zawodach,
        • informatory o zawodach i kierunkach kształcenia, typach szkół i uczelni wyższych,
        • testy do badań indywidualnych i grupowych, kwestionariusze zainteresowań i uzdolnień,
        • wzory CV i listów motywacyjnych,
        • materiały informacyjne, foldery reklamujące szkoły i uczelnie, poradniki, książki z zakresu poradnictwa i planowania kariery zawodowej,
        • filmy instruktażowe, np. Autoprezentacja, Rozmowa kwalifikacyjna,
        • multimedialne programy komputerowe, np. Piramida Kariery, Mocne i słabe strony, Predyspozycje zawodowe

    5. Korzyści wynikające z funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
      Dla indywidualnych odbiorców:
      • Ułatwienie uczniom, nauczycielom oraz rodzicom dostępu do informacji edukacyjnej i zawodowej,
      • poszerzenie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów,
      • podejmowanie świadomych, trafniejszych decyzji edukacyjnych i zawodowych,
      • ułatwienie wejścia na rynek pracy dzięki poznaniu procedur pozyskiwania i utrzymywania pracy,
      • uświadomienie konieczności i możliwości zmian w zaplanowanej karierze zawodowej,
      • zapobieganie niepowodzeniom szkolnym, zniechęceniu, porzucaniu szkoły, a później pracy jako konsekwencji nieprawidłowych wyborów.
      Dla szkoły:
      • realizowanie zobowiązań wynikających z zapisów zawartych w statucie szkoły,
      • zapewnienie ciągłości działań orientacyjno-doradczych szkoły i koordynacji zadań wynikających z programu wychowawczego szkoły,
      • utworzenie na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji.
      Dla innych podmiotów edukacyjnych:
      • uzyskanie przepływu informacji zawodowej sprzyjającego trafnym wyborom uczniów i korzystnie wpływającego na dostosowanie programów nauczania do wymogów rynku pracy,
      • stabilizacja kadry podejmującej działania z zakresu orientacji zawodowej na terenie szkoły.
      Dla państwa i władz lokalnych:
      • zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej konieczności racjonalnego planowania rozwoju zawodowego przez jednostki,
      • podejmowania właściwych decyzji, aktywnie przeciwdziałających bezrobociu,
      • zapewnienie powszechności i dostępności usług doradczych zalecanych prze Komisję Unii Europejskiej.
      Dla pracodawców:
      • zwiększenie szans znalezienia odpowiednio przygotowanych kandydatów, świadomych oczekiwań rynku pracy.

    6. Plan pracy wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego.
      Lp. Zadania Realizator Termin Uwagi
      1. Gromadzenie bazy informacyjnej o rynku pracy i zawodach (informatory, teczki zawodów, baza multimedialna, literatura nt. doradztwa zawodowego i rynku pracy) Koordynator, pedagog szkolny cały rok Biblioteka szkolna, sala do podstaw przedsiębiorczości, gablota na korytarzu Strona internetowa szkoły
      2. Prowadzenie tablicy ogłoszeń nt. „Informacje z rynku pracy i ze świata zawodów”, gromadzenie aktualnych ofert pracy Koordynator cały rok Gablota strona internetowa szkoły
      3. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych z zakresu preorientacji zawodowej przewidziane w programie wychowawczym szkoły Pedagog szkolny, koordynator doradztwa, wychowawcy cały rok Wykorzystanie scenariuszy zajęć WSDZ
      4. Przeprowadzenie lekcji dotyczących rynku pracy i planowania kariery zawodowej na zajęciach z podstaw przedsiębiorczości, geografii, wos Nauczyciele podstaw przedsiębiorczości, geografii, wos, języka polskiego cały rok Scenariusze zajęć
      5. Przeprowadzenie lekcji dotyczących lokalnego rynku pracy i planowania indywidualnej kariery Koordynator cały rok Warsztaty –uczelnie, PPP, UP, OHP
      6. Prowadzenie indywidualnych konsultacji z uczniami i rodzicami Doradca zawodowy , pedagog szkolny, wychowawcy cały rok Współpraca PPP
      7. Nawiązanie współpracy z OHP, PPP, UP, firmami, praktyki zawodowe, przedsiębiorcami Dyrekcja, koordynator cały rok
      8. Wycieczki klas maturalnych:
      Targi Edukacyjne Szkół Wyższych w Warszawie
      Dni Otwarte wyższych uczelni
      Koordynator, Wychowawcy klas cały rok
      9. Udział uczniów w warsztatach z doradztwa zawodowego organizowanych przez wyższe uczelnie, OHP Koordynator, pedagog cały rok Uczelnie, PPP
      10. Udział uczniów w konkursach, prelekcjach pozaszkolnych rozwijających zainteresowania Nauczyciele przedmiotów zawodowych, wychowawcy klas cały rok
      11. Przekazywanie informacji o zastosowaniu i przydatności danych treści nauczania w różnych dziedzinach życia (informacje pomocne w wyborze kierunków studiów) Nauczyciele przedmiotów cały rok
      12. Monitorowanie losów absolwentów ZSOFiK nr 22 organizowanie spotkań z uczniami Koordynator, wychowawcy klas cały rok Pogadanki, ankieta
      13. Czynniki wyboru szkoły ponadgimnazjalnej , źródła informacji o szkole Zespół ds. doradztwa zawodowego wrzesień Przeprowadzenie ankiety w klasach pierwszych
      14. Edukacja rodziców (porady, prelekcje, konsultacje) Dyrekcja , pedagog, koordynator cały rok We współpracy z PPP, UP
      15. Systematyczne wzbogacanie kompetencji zawodowych poprzez udział w zewnętrznych formach doskonalenia oraz samokształcenie Koordynator, nauczyciele, pedagog cały rok WCIES, KOWEZiU



    REALIZACJA TREŚCI PROGRAMU DORADZTWA ZAWODOWEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ I PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY:

    Tematyka Realizacja treści w ramach zajęć: Uwagi
    Moje mocne i słabe strony Podstawy przedsiębiorczości Klasy pierwsze
    Zainteresowania i predyspozycje zawodowe Godzina wychowawcza dodatkowe zajęcia, zajęcia warsztatowe -OHP, uczelnie, poradnie Klasy pierwsze
    Asertywność Podstawy przedsiębiorczości, godz. wychowawcze Klasy pierwsze
    Umiejętność komunikacji Podstawy przedsiębiorczości, godziny wychowawcze Język polski, język angielski zawodowy Klasy pierwsze
    Radzenie sobie ze stresem Godzina wychowawcza, warsztaty- uczelnie Klasy pierwsze i czwarte
    Klasyfikacja zawodów i ich charakterystyka Godzina wychowawcza, przedmioty zawodowe Klasy drugie
    Zawody przyszłości, nowe i deficytowe Godzina wychowawcza, zajęcia z koordynatorem, lekcje przedmiotowe Klasy drugie
    Charakterystyka lokalnego rynku pracy Zajęcia z koordynatorem, przedmioty zawodowe Klasy drugie
    Kształtowanie postaw przedsiębiorczych Podstawy przedsiębiorczości Klasy drugie
    Efektywne gospodarowanie czasem Godziny wychowawcze Klasy drugie
    Podejmowanie działalności gospodarczej Podstawy przedsiębiorczości Klasy drugie
    Poszukiwanie pracy (proces selekcji i rekrutacji) Godzina wychowawcza OHP Klasy trzecie
    Dokumenty związane z przyjmowaniem do pracy Zarządzanie salonem fryzjerskim; zakładem odzieżowym Dodatkowe zajęcia Klasy trzecie i czwarte
    Rozmowa kwalifikacyjna Zarządzanie salonem fryzjerskim; zakładem odzieżowym Godzina wychowawcza Klasy trzecie
    Formy zatrudnienia Zarządzanie salonem fryzjerskim; zakładem odzieżowym Klasy trzecie
    Prawa i obowiązki pracownika Zarządzanie salonem fryzjerskim; zakładem odzieżowym godziny wychowawcze wiedza o społeczeństwie Klasy trzecie
    Mobilność zawodowa Zarządzanie salonem fryzjerskim; zakładem odzieżowym, wiedza o społeczeństwie, geografia Klasy trzecie
    Bezrobocie Zarządzanie salonem fryzjerskim; zakładem odzieżowym, warsztaty UP, geografia Klasy czwarte
    Instytucje rynku pracy Zarządzanie salonem fryzjerskim; zakładem odzieżowym, godziny wychowawcze Klasy trzecie i czwarte
    Możliwości wyboru drogi zawodowej i edukacyjnej po ukończeniu szkoły średniej Zajęcia z koordynatorem Warsztaty- uczelnie Godz. wychowawcze Klasy czwarte
    Czynniki planowania kariery edukacyjno - zawodowej Godziny wychowawcze, dodatkowe zajęcia Klasy czwarte
    Tworzenie Indywidualnych Planów Działania Zajęcia z koordynatorem, wychowawcy klas Klasy czwarte
    Szkolnictwo wyższe - jak wybrać studia? Zajęcia z koordynatorem, zajęcia dodatkowe Klasy czwarte